Adverteren in het Google Display Netwerk laat je toe om snel en goedkoop veel vertoningen op diverse websites te genereren. Maar… is je campagne niet goed ingesteld of gebruik je een verkeerde targeting, dan is de kans groot dat je geld snel opgesoupeerd wordt aan irrelevante sites, game apps of verkeerde YouTube filmpjes. Wat kan je doen om een rendabele campagne te maken?
Wanneer Google Display gebruiken?
Display adverteren kan je het beste vergelijken met het klassieke adverteren: je toont je boodschap aan je doelgroep met de bedoeling hun aandacht te wekken. In tegenstelling tot Google Search en Google Shopping waarbij je mensen bereikt die daadwerkelijk op zoek zijn naar jouw product of dienst.
Met display adverteren sta je aan het begin van de customer journey. Ideaal voor branding campagnes om je merkbekendheid op te bouwen of om traffic naar je site te genereren. Als je doelstelling directe conversies behalen of verkopen is, wordt het een stuk moeilijker. Zorg er dan in ieder geval voor dat je advertenties en landingspagina perfect aansluiten bij je aanbod.
Kies de meest geschikte targeting
Het allerbelangrijkste onderdeel van display campagnes is de targeting. Google stelt heel veel mogelijkheden ter beschikking. Wat voor jou het meest rendabel is, kan je het best testen. Start met verschillende campagnes met een verschillende targeting en je zal snel merken wat het beste werkt.
Target sites met een bepaalde context of content
- Zoekwoorden
Geef je een aantal zoekwoorden in, dan verschijnen je advertenties op websites waarin de opgegeven zoekwoorden voorkomen.
- Onderwerpen
Google verdeelt alle sites onder in categorieën die aansluiten bij een bepaald onderwerp. Je kiest voor een onderwerp, niet voor aparte sites. Wanneer de campagne loopt, zie je op welke sites je advertenties vertoond worden.
- Plaatsingen
Hierbij geef je zelf de sites in waarop je wenst dat je advertentie vertoond wordt. Dit is de meest efficiënte manier van targeting wanneer je een aantal websites kent die je doelgroep veel bezoekt en die deel uitmaken van het Google netwerk. Google geeft ook suggesties van urls die bij je trefwoord passen. Hou er wel rekening mee dat je advertentie niet altijd zal verschijnen op de sites die je uitkiest en dat de CPC sowieso een heel stuk hoger ligt.
Target je doelgroep
- Demografie
Kies voor specifieke leeftijdsklassen, ouderlijke status of geslacht. Google beschikt wel niet over demografische gegevens van alle mensen, een heel deel valt onder “onbekend”.
- Affiniteit en In-market
Op basis van browsergeschiedenis en andere data kent Google bepaalde profielen toe aan internet gebruikers. In het profiel Affiniteit worden surfers opgenomen die volgens Google interesse tonen voor bepaalde onderwerpen, in het profiel In-market mensen die actief op zoek zijn naar een bepaald product of dienst.
- Remarketing
Met remarketing worden je advertenties weergegeven aan mensen die eerder je site bezocht hebben. Omdat zij al interesse hebben getoond en zich meer op het einde van de customer journey bevinden, toon je hen het beste een aangepaste boodschap om hen over de streep te trekken.
- Klantenmatch
Als je over contactgegevens (postadres, telefoonnummer of email adres) beschikt van je klanten, kan je deze doorspelen aan Google om gelijkaardige klanten of klanten met eenzelfde browserprofiel advertenties te targeten.
Ook al stel je als taal enkel Nederlands in, zal je merken dat je op allerhande buitenlandse sites vertoond wordt. De targeting van Google is bovendien niet feilloos en veel mensen vallen onder veel categorieën. Om dat te vermijden, pas je best onderstaande tips toe.
Optimalisatie Tips
- 1. Je kan verschillende targeting methodes combineren. De doelgroep moet zo aan verschillende criteria voldoen. Let wel op dat de groep niet te klein wordt zodat je advertenties nog genoeg potentieel hebben.
- 2. Voeg negatieve doelgroepen toe. Adverteer je bijvoorbeeld voor badkamerrenovaties, sluit dan huurders uit.
- 3. Kijk regelmatig de plaatsingen na. In het account vind je die onder Content - Waar zijn ads weergegeven. Klik op de naam van de site als je niet weet wat het is. Sluit irrelevante sites uit. Het is een tijdrovend werkje dat je best heel regelmatig uitvoert. Maar het levert op termijn wel op.
- 4. Maak een uitsluitingslijst. Copieer de uitgesloten plaatsingen van alle campagnes en advertentiegroepen in 1 uitsluitingslijst en pas die toe op alle advertentiegroepen. Op die manier profiteer je van de kennis van de ene campagne voor een andere campagne.
- 5. Sluit bij aanvang games, mobiele apps en gevoelige content uit zodat je geen geld daaraan verspilt.
- 6. Zet een limiet op het aantal vertoningen van je advertentie per dag, week of maand. Na een paar keer hebben mensen je advertentie wel gezien en je wenst geen irritatie op te wekken.
- 7. Evalueer goede plaatsingen. Kijk in Analytics naar de click through rate, het bounce percentage en het aantal bekeken pagina's per plaatsing. Hou deze over of maak een aparte advertentiegroep waarbij je enkel deze plaatsingen target. Sites of apps met een hoge CTR moet je extra kritisch bekijken. Het kan zijn dat men hier gemakkelijk per vergissing doorklikt.
- 8. Aangezien je met display adverteert aan het begin van de customer funnel kan het zijn dat je wel degelijk effect hebt met je advertentie maar dan op langere termijn. Kijk in Analytics naar de conversiepaden om te checken of je advertentie geen ondersteunende rol heeft gespeeld in conversies via andere kanalen.
Google Display Advertising is een mooie tool om goedkoop en breed te adverteren maar vraagt toch wat kennis en ervaring om de juiste doelgroep te bereiken en relevant verkeer naar je site te krijgen. Heb je vragen rond je Google Display campagne? Contacteer ons gerust.