Ga voor een hoge organische ranking
SEO staat voor Search Engine Optimization en verwijst naar het proces om een website om hoger te doen scoren in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Als je niet op de eerste pagina verschijnt in Google, is de kans klein dan je site veel bezoekers trekt.
Een hogere positie in de zoekresultaten wordt bereikt door het verbeteren van verschillende elementen op een website, zoals inhoud, metadata, links, technische prestaties en meer. Google evalueert maar liefst zo'n 200 factoren van je site om de rangschikking te bepalen. In grote lijnen zijn deze factoren onder te verdelen in 3 delen:
1. Techniek
Dit deel heeft te maken met het technische aspect van de website: de structuur van de site, de laadsnelheid, de veiligheid (https), de responsiviteit (mobielvriendelijkheid), de leesbaarheid van de tekst, foutmeldingen bij dode links enz. Allemaal zaken die zorgen voor een goede gebruikerservaring.
2. Inhoud
Content is King. Google vindt je website vooral op basis van de tekst die er op staat. Beelden en video's kan Google niet lezen (behalve de summiere alt-tags). De tekst moet relevant en waardevol zijn voor de gebruiker, wanneer die op zoek is naar informatie die gerelateerd is met de jouw producten of diensten. Naast de tekst en de kwaliteit ervan, hecht Google extra belang aan bijvoorbeeld woorden in titels en aan vetgedrukte woorden.
3. Linkbuilding
Hoe meer links van andere sites naar jouw site, hoe meer je site gevonden wordt. Voor Google is dat een teken van autoriteit. Let wel op dat enkel kwalitatief goede websites positieve resultaten geven. Linkbuilding via kunstmatig daarvoor opgerichte sites werkt averechts.